Miért van a natúr joghurtban cukor?

Alap esetben a natúr joghurtok nem tartalmaznak, vagy nem szabadna tartalmazniuk hozzáadott cukrokat. Ha vásárláskor jól átböngésszük a címkéket, előfordulhat, hogy mégis találunk bennük. Ennek két oka lehet. A jobbik eset a természetes verzió, amikor a natúr joghurt tejcukor formájában tartalmazza a szénhidrátot. Ilyenkor ezt láthatjuk a borítókon:
Energia: 143 kcal
Zsír: 3,5 g
Ebből telített zsír: 2 g
Fehérje: 12 g
Szénhidrát: 16 g
Ebből cukor: 16 g

A természetes cukrok sem veszélytelenek, korlátlan fogyasztásuk nem ajánlott, főként, amennyiben éppen diétázunk. Mégsem kell megijednünk tőlük a mindennapokban, a problémát, ha nem vagyunk laktózérzékenyek, nem a természetes formában előforduló cukrok okozzák. 

Sokkal inkább a hozzáadott, mesterséges anyagok. 

Zsírszegény natúr joghurt

Az, hogy az ízesített joghurtok hozzáadott cukrot tartalmaznak, köztudomású. Az már kevésbé, hogy mennyit: a legtöbb gyümölcsjoghurt több cukrot tartalmaz, mint ugyanennyi kóla. Sok diétázó a csökkentett zsírtartalmú natúr joghurtokat választja, mondván, az kevésbé hízlal. Sajnos azonban ezeknek a termékeknek a szénhidrát tartalma szintén magas: ugyanis, ha kivonjuk a zsírt, a joghurt ízetlen lesz:  a gyártók többségében ezt az ízveszteséget extra cukor hozzáadásával igyekeznek pótolni. 

Mesterséges édesítők

Következő lépésben ezért választjuk az édesítőszerekkel készülő light-fitt verziókat. Ezek azonban szintetikusan előállított édes anyagok hozzáadásával készülnek, melyek a természetben, ebben a formában nem fordulnak elő. Ilyen például az Aszpartam E951, a Ciklamát E952, a Szacharin E954, vagy a Szukralóz E955. Sajnos rosszabbak, mint a cukrok, mivel megnehezítik a test számára a szénhidrátok lebontását. Sőt, az étvágyat egyáltalán nem csillapítják, ami a cukorra például nem igaz. Ezeket az édesítőszereket sokszor disznók takarmányaiban is használják, éppen étvágynövelési céllal.

Egyes kutatások azt is kimondják, azóta ilyen magas arányú az elhízás és a magas vérnyomás, mióta a cukrokat kivonjuk, hogy más műcukrokkal és édesítőkkel helyettesítsük. Ebben a természetesebbnek ható stevia, vagy eritrit fokozódó használata sem segít, egészségügyi kockázataik ugyanis még csak most kezdenek körvonalazódni.  

Együnk-e egyáltalán joghurtot?

Mivel a joghurtban sok probiotikum, kalcium, kálium és fehérje található, nem érdemes mellőzni az étrendünkből. De ne higgyünk a boltban sorakozó szebbnél szebb csomagolásnak! Válasszuk az eredetit! Vásároljunk termelőtől. Legjobb, ha egyenesen olyan személytől szerezzük be a joghurtot, aki a saját teheneinek a tejét használja az elkészítéshez. Hogy az a tehén mit eszik, hogy van tartva, már egy következő lépés. Arról is lesz szó. Addig is válasszuk a natúr verziót és keverjünk hozzá plusz cukor és tartósítószer hozzáadása nélkül készült lekvárt. Vagy ami a legjobb, készítsük el magunk! Mutatjuk, hogyan! 
 

Telefon: 06 70 786 2030
Email: www.mindenjot.hu@gmail.com

12 + 3 =

Nyitvatartás:
Hétfő-Péntek: 7:00-17:00
Szombat: 9:00-13:00